Wednesday, February 11, 2009

Det där med pojke eller flicka?

Om en vecka är det UL. Då kan man, om det syns, få reda på om det är en pojke eller en flicka som gömmer sig bakom Älvis.
Jag är kluven.

Visst, jag vill veta allt, precis allt om mitt kid. Vem skulle inte vilja det?
Ja, det kan vara bra att förbereda sig. Inte för att vi kommer gå crazy på rosa eller blått men rent mentalt.
Det där med namn är ju så svårt så det kan ju vara bra att iallafall veta på vilken planhalva man befinner sig.

Jag är ju sjukligt nyfiken...
Den bedårande barnafadren, som även är ett inbitet kontrollfreak tycker givetvis att vi skall ta reda på det. Han menar att bollen nu ligger hos mig. Snällt.

Hur skulle ni resonera?

6 comments:

Anonymous said...

Om det finns EN sak om barnet man kan ta reda på i förväg så varför inte göra det?

Lovan said...

I got your point Hanna, men egentligen varför?
Man kan ju aldrig veta om det är en Ester som kommer ut i alla fall, jag menar att man kan ha en massa namnförslag - men sen kanske det i alla fall inte passar när det väl är dags - jag tror inte man kan förbereda sig osv osv ...

Anonymous said...

Bara man är fullt förberedd på att det kan vara fel. Vet iaf två fall när barnet visade sig vara det andra könet när det kom ut mot vad som sagts på UL.
Jag som trodde barnafadern var den som INTE ville veta, har han ändrat sig?

Miss F said...

Det har nu inte enbart med namnet att göra.
Men visst, självklart kan det vara fel det de säger på Ul. Så då kan man inte lita på det iallafall å då spelar det ju inte ngn roll om man tar reda på det eller inte??

Lovan said...

Självklart har det inte enbart med namnet att göra ...
Jag skulle ändå inte vilja veta i förväg ...

C said...

Jag vill veta allt, helt enkelt. Jag menar, jag håller koll på exakta centimetern på lilla knyttet vecka för vecka - det är klart att jag ville veta vilka kroppsdelar det har.

Inte för att det kommer påverka något praktiskt (vare sig tapetfärger eller klädinköp är genuskodat hos oss) och egentligen inte namnfrågan heller - precis som Lovan skriver vet man ju ändå inte vilken liten individ det är som kommer ut.

Men kanske just för att könet inte är det som definierar individen, och vi ändå inte vet vem det är som kommer, så förstår jag inte ansträngningen i att inte veta. Finns det information så vill jag ha den - kunde jag kolla ögonfärg och fingeravtryck i förväg skulle jag säkert göra det också. Min mamma beskrev det som "den stora överraskningen" vilket kön barnet skulle ha - jag skulle gärna se att det inte hade fullt så stor betydelse...