Sunday, February 1, 2009

Sugdon.

Nu är jag i vecka 16. Coolt.
Nu kan Älvis suga på tummen. Enligt gravidkalendern på Allt för föräldrar

Då blir ju naturligtvis min fråga: Hur väljer barnet vilket "sugdon" de skall ha?

Napp eller tumme? Kanske finger överlag, eller varför inte en trasa att gnugga mot näsroten?

Rent avvänjningsmässigt så skulle jag kanske föredra napp, den kan man liksom bara "ge till tomten/kattungarna på skansen" Däremot är det risk att tänderna blir sneda om man har napp och Älvisen får dras med tandställning under sin coola högstadie-era. Nu är det ju så att morsan i familjen hade napp som hon motvilligt gav till tomten. Tandställning hade hon nog fått oavsett så...

Att välja tummen känns, avvänjningsmässigt, som ett mycket större projekt. Den sitter ju där den sitter. Morbron to bee hade tumme (Nähä!?), och en sabla filt som jag alltid fick leta upp, när han var liten. Han hade tumme längre än vad som skulle vara accepterat att ha napp. Just för att den satt fast. Kanske har han tummen än ibland? Kan kanske vara skönt att ha när han skall till Afghanistan och kriga förresten... ;)

Eller så blir det högst troligt så att h*n väljer själv den lill* krabaten. Nu vet h*n iallafall hur man suger på tummen ifall h*n skulle tycka att nappen smakar illa. H*n har sina valmöjligheter redo.

Btw...
Älvis har fått sitt första klädesplagg. Tänk att man kan bli så varm av något så litet?
Visst är den alldeles bedårande! Storlek 68 så den borde vara lagom till...jul?

5 comments:

Anonymous said...

Storlek 68 är nog lagom till jul ja. Min juli-bebis har storlek 68 nu... och suger till min lycka varken på tumme eller napp. =)

Miss F said...

Låter bra!
Hade den funnits i nyfödd-storlek hade jag tagit den direkt!

maria p said...

Jag beställde några kursböcker till mig själv häromdagen och såg en bok som jag tänkte skulle passa dig, så den slank med i beställningen. Så det kommer en liten presentbok till dig om några dagar skulle jag tro.
Kram

Miss F said...

OJ, vad snällt. Vi beställde med böcker i går eller förrgår....hoppas det inte är en av dem!
Fast emed tanke på din kurs så gissar jag att det är en om amning. :)

maria p said...

Nej det är faktiskt inte en amningsbok... och råkar du ha den redan så hittar jag nog någon annan lämplig som vill ha den, men hoppas du inte har den såklart. Vill ju ge den till dig!