Thursday, May 28, 2009

Föräldragrupp igen,

Jaha, så har man varit på föräldrautbildningen igen då. Vi var ju på förlossningen förra veckan och nu var vi tillbaka på det vanliga placet.
Ämnet för dagen var smärtlindring. Fina grejjer.
På förlossningen testade vi syrgas - jag kände inget alls.
Här snackades det epidural, TNS-apparat, akupunktur, sterila kvaddlar och den kära lustgasen.

Det som är svårt för oss som föder för första gången är ju att vi inte har en aning om hur det känns utan bedövning. Vi har inte en aning om något egentligen. Därför sa våran Lena att vi inte skulle vara tvärsäkra på om vi ville eller inte ville ha bedövning. Dels eftersom vi hanterar smärta så olika och naturligtvis eftersom vi inte har en aning om hur det kommer att fortlöpa. Jag håller nog med. Hon tipsade om en dialog med förlösande barnmorska eftersom de ofta kan tipsa om vad som är bäst just då. Låter ju förnuftigt.

Sedan pratade vi om komplikationer, kejsarsnitt av olika former och sugklockor. Vad beträffar klockorna så sa Lena att den Bedårande Barnafadern gärna skulle låta bli att titta när de drog ut barnet med klockan. Älvis har ju dock en väldigt nyfiken Bedårande Barnafader så jag gissar att han kanske inte kommer följa det rådet om det blir aktuellt. Han får väl skylla sig själv :) Jag tänker inte titta!

Jag känner mig, efter kursens omgångar av förlossnngssnack, om möjligt ännu lugnare för vad om komma skall och känner att jag nog kan lita på att min kropp klarar av det.

Vi har ju trots allt fött rätt många barn under historien, med rätt mycket mindre finesser och kunskaper än vad som finns nu.

2 comments:

Nickan said...

När jag fick min epidural lagd så sa undersköterskan att "om 5 min är du i himlen" och jag tittade lite skreptiskt på henne...skumt skämt lixom. Sen kom jag dit...underbart!

Anna L said...

Det låter som en jättebra inställning! Att först fundera på hur man skulle vilja ha det, men vara beredd på att allt kan kännas annorlunda. Jag är ju spruträdd (emblakräm är fantastiskt psykologiskt lugnande innan de ska sätta en venflon i handen - DET ÄR INTE EN NÅL DE SÄTTER, det bara kallas så eftersom det för länge sen var en nål innan de uppfann venflonen som är ett litet plaströr!) och under pågående förlossning kändes det helt ok med akupunktur för att försöka ta bort illamåendet. Det du!
När epiduralen las hade jag tydligen sagt till narkosläkaren att han måste vara sjukhusets mest älskade person .... *fnissar*