Tuesday, May 19, 2009

Förlossningsvisning.

I går var det visning av förlossningen på Akademiska.
Där har jag aldrig varit, av förklarliga skäl.

Så här skall man göra när man väl kommer dit:

- Ring på klockan utanför dörren, de kollar då i en kamera att det verkligen är ett preggo som står därute och släpper troligtvis in dig.

- Du får komma in och sitta i en grön soffa från 80-talet tills någon hämtar in dig, Hur lång tid det tar vet ingen för det glömde jag fråga.

- Sedan blir man inslussad i ett rum som luktar så sterilt att vem som helst blir lite nervös. Där kollar de värkar och lite hjärtljud och annat mysigt. Där finns en CTGapparat och en sällan använd gynstol. Sa jag att det luktar sjukhus x100 där inne?

- Därefter får man komma in på en förlossningssal där allt det "roliga" sker. Där fanns pilatesbollar och olika pallar, man kan även få bada bubbelbadkar(förutsatt att man inte har en infektion eller att vattnet har gått...) i ett annat rum eller få akupunktur. Här inne finns även syrgasen och fri tillgång till Sveriges Radio.

- Syrgasen, ja, det var väl det man förväntade sig att man skulle få testa där på förlossningen, svårt att testa andra saker. Det fick vi. Alla fick andas fyra gånger i masken. Alla kände sig lite påverkade av det hela. Alla utom jag!! Jag kände ingenting. Nu var det väl så att det inte var så stark gas i masken, men ändå. När jag ligger där på riktigt skall jag be att de gasar på. Annars kommer jag gå genom livet med övertygelsen att det hela är psykiskt, placebo. Japp, så får det bli.

- Sedan visade hon hur sängen kunde ställas in i olika vinklar och vrår. Det kändes dock som att det var mest bra för den Bedårande Barnafadern att veta. Jag tänker inte lägga energi på att höja och sänka sängen. Jag har nog annat för mig.

- Sedan berättade hon var man hamnar efteråt, om allt är normaaaalt, då hamnar man på BB. Där finns allt, men man får ta med sig vad man vill...
Det man skall ha med som inte finns är kläder till barn och mamma att ta på när de skall lämna BB. Sedan är det väldigt bra att ha med ID och journal också. Det blir kanske tråkig stämning annars...Tur jag har ett ID-kort som jag ser död ut på.
Den Bedårande barnafadern skall ta med en matlåda med namn på för han får ingen mat.

Det var väl det hela...
Kort och koncist och informativt.

3 comments:

C said...

Undrar om de kan köra lite blomsterdoft innan åt sådana som mig som blir skräckslagna av sjukhusdoft? Hmm... Förmodligen inte...

Börjar mer och mer tro på det där med att föda hemma på skinnsoffan... :-)

Snart är det dags, du!

Miss F said...

Blomsterdoft!!! Haha! De skrattar blomsterdoften i ansiktet på det där sjukhuset. Det är nämligen väldigt parfymfritt. Sprit räknas tydligen inte som parfym trots att många i parken verkar tro det. KAnske lika bra. MAn vill ju int råka få en Barnmorska som luktar av någon härligt blommig tantdoft. Det vill man inte. Hellre sprit.

Anna L said...

Lasse packade massa energidryck, vilket jag tyckte var en rörande omsorg om mig ... till dess jag upptäckte att han packat åt sig själv han! Å andra sidan intog jag intet under förlossningarna jag :-)