Saturday, March 14, 2009

Kollat runt.

Idag har vi varit runt till tre olika barnartikelsaffärer här i stan.
Vi måste ha en barnvagn och vi måste ha en bilbarnstol. Barnvagnen får gärna vara begagnad men bilbarnstol/babyskydd vill vi ha ett nytt.

Barnvagnar kan vi dock inte ett jota om så vi ville rulla lite, vagga lite och kanske fälla ihop och plocka isär lite.

De butiker vi besökte var:

Leklust
Babyland
Barnens Hus

Babyland och Barnens hus imponerade inte alls. Dyrt i förhållande och inte direkt god service.
Leklust däremot! De var kunniga, trevliga, visste skillnaden mellan vagn och vagn och hjälpte oss verkligen tillrätta med babyskydds grejjerna som vi egentligen inte vet något om. Mer än att man skall ha ett.
Vi har nog bestämt oss för att vi vill ha ett därifrån. Ett grönt, mysigt ett som man sätter fast i baksätet. Enkelt och bekvämt och vår bil hade till och med fästen för spektaklet. 1200:- ville de ha. Märke? Brio.
Vi skall kolla upp om man får hyra från Landstinget, annars slår vi till.
Den bedårande barnafadern var nöjd. Han ville nog köpa på stutts. Tur han har en bromskloss...

Sedan var det barnvagnar.
Jag vill att man skall kunna vagga lite med vagnen. Att det skall vara lite flex i den. Många vagnar är det inget flex alls i. Jag var förvånad för jag trodde att det inte var en finess man skulle leta efter. Jag blev förtjust i en Brio Happy. Lätt vagn med bra däck och massor av gung. Sjukt dyr dock, så skall vi ha en sådan får vi nog ta en rejäl koll på blocket. Jag lägger inte närmare 7-8000 på en vagn. Nä, det verkar korkat. Den är ju inte gjord av guld...

Nästa projekt är dock att åka till Täby och titta på Kronans vagn. Har den "gung" så blir det en sådan för de hade ett special offer. Då blir det en röd vagn. Fint.

Det är tur att vi är ute i god tid för här verkar man behöva machete. Det är verkligen en djungel.

6 comments:

Anonymous said...

Brio är mitt absoluta råd! Och vagnarna kan vara lite styva i början, men de gungar till sig. Både Linda, Sofia o jag har haft Brio och har varit mest nöjda med dem =) Så nu vet du, väljer ni nåt annat och inte blir nöjda, så säger vi -Vad vad det vi sa ;))

Anonymous said...

Ocj jag är då ett fan av Emmaljunga. Men vilken av dem som helst funkar ju egentligen...men svenskt är bra.
Gunget kommer med användandet. Mina råd är att prioritera följande:
-stadighet
-rejäla hjul
-bra höjd på hantaget
-rejäl underkorg
-ska gå in i bilen
Kort sagt...man ska tänka mer på föraren än bebisen...den bryr sig inte så mkt...

maria p said...

Jag säger som Nickan. Viktigt med rejäla hjul, du som går ute i naturen med hunden kan inte skumpa runt på mesiga cityhjul. Kan vara bra med reglerbart handtag, då barnfadern är betydligt längre än modern... En bra och rejäl korg under är toppen när man ska släpa hem på tusen saker från mataffären eller efter shoppingrundan på stan. Jag har haft både brio och emmaljunga, men gillade alltid brio bättre.

Unknown said...

då kommer syster yster in i det hela o säger emmaljunga=) i love it.. har inte haft några problem med nån utav mina vagnar=)
kram på dej

Anonymous said...

Vi köpte en Brio Happy till Holly. Kollade i evigheter på blocket och tradera men hittade inget vi gillade, eller så fanns de för långt bort. Men vi hade tur, för den sista barnvagnsaffären vi var inne i ville bli av med sina 2008 så vi fick den lite billigare.

Linda, faster to be

Anonymous said...

Tyckte nog jag såg Brio happy på blocket...